HÁZIREND  
         
  MENÜ
Bemutatkozás
Tagintézmények
Ki kicsoda?
Aktuális
Dokumentumok
Kapcsolat
 

 

     

1.   A házirend célja és feladata 

A házirend állapítja meg a tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, valamint az iskola munkarendjével kapcsolatos rendelkezéseket. 

A házirendbe foglalt előírások célja biztosítani az iskola törvényes működését, az iskolai nevelés és oktatás zavartalan megvalósítását, valamint a tanulók iskolai közösségi életének megszervezését. 

2.   A házirend elfogadása és jóváhagyása 

Az iskolai házirendet a tagiskolai diákönkormányzatok megtárgyalták, és a benne foglaltakkal egyetértettek.                   

Az iskolai házirendet a szülői szervezet iskolai vezetősége véleményezte, és elfogadásra javasolta. 

Az iskolai házirendet az iskola nevelőtestülete elfogadta. .     

A mezőkövesdi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola, Pedagógiai szakszolgálat házirendjét Mezőkövesd város Önkormányzatának Oktatási, Ifjúsági, Kulturális, Sport és Idegenforgalmi Bizottsága jóváhagyta.

A házirend hatálya 

A házirend előírásait be kell tartania az iskolába járó tanulóknak, a tanulók szüleinek, az iskola pedagógusainak és más alkalmazottainak, valamint minden iskolahasználónak. A házirend érvényes mindazokra, akik valamilyen okból az iskola területén tartózkodnak.  

A házirend előírásai azokra az iskolai és iskolán kívüli, tanítási időben, illetve tanítási időn kívül szervezett programokra vonatkoznak, melyeket a pedagógiai program alapján az iskola szervez, és amelyeken az iskola ellátja a tanulók felügyeletét. 

A tanulók az iskola által szervezett iskolán kívüli rendezvényeken is kötelesek betartani a házirend előírásait. 

A Házirend betartása az érintettek számára kötelező, megsértésük fegyelmi vétség lehet, ami fegyelmi eljárást vonhat maga után 

4.   A házirend nyilvánossága 

A házirend előírásai nyilvánosak, azt minden érintettnek (tanulónak, szülőnek, és az iskola alkalmazottainak) meg kell ismernie. 

Hatályba lépésének ideje az elfogadás 

A Házirend az elfogadás napján lép életbe, és kihirdetésre kerül szülői fórumon, szülői értekezleten A tanulói jogok vonzásában a tanév első osztályfőnöki óráján kerül sor. 

A házirend egy-egy példánya megtekinthető 

-      az iskola irattárában;

-      az iskola nevelői szobáiban;

-      az iskola igazgatójánál;

-      a tagintézmény vezetőknél;

-      az osztályfőnököknél;

-      a diákönkormányzatot segítő nevelőnél;

-      az iskola honlapján 

A házirend egy példányát – a közoktatási törvény előírásainak megfelelően – az iskolába történő beiratkozáskor a szülőnek át kell adni. 

Az újonnan elfogadott vagy módosított házirend előírásairól minden osztályfőnöknek tájékoztatnia kell 

-      a tanulókat osztályfőnöki órán;

-      a szülőket szülői értekezleten. 

A házirend rendelkezéseinek a tanulókra és a szülőkre vonatkozó szabályait minden tanév elején az osztályfőnököknek meg kell beszélniük 

-      a tanulókkal osztályfőnöki órán;

-      a szülőkkel szülői értekezleten. 

A házirendről minden érintett tájékoztatást kérhet az iskola igazgatójától, a tagintézmény vezetőktől, valamint az osztályfőnököktől a nevelők fogadóóráján vagy – ettől eltérően – előre egyeztetett időpontban.
 

5.   A tanulók egészségének, testi épségének megőrzését szolgáló szabályok 

A tanuló kötelessége, hogy: 

-      óvja saját és társai testi épségét, egészségét;

-      elsajátítsa és alkalmazza az egészségét és a biztonságát, védő ismereteket;

-      betartsa, és igyekezzen társaival is betartatni az osztályfőnökétől, illetve a nevelőitől hallott, a balesetek megelőzésére szolgáló szabályokat;

-      azonnal jelentse az iskola valamelyik dolgozójának, ha saját magát, társait vagy másokat veszélyeztető helyzetet, tevékenységet, valamilyen rendkívüli eseményt (pl.: természeti katasztrófát, tüzet, robbantással történő fenyegetést) vagy balesetet észlel;

-      azonnal jelentse az iskola valamelyik nevelőjének – amennyiben ezt állapota lehetővé teszi -, ha rosszul érzi magát, vagy ha megsérült;

-      megismerje az épület kiürítési tervét, és részt vegyen annak évenkénti gyakorlatában;

-    rendkívüli esemény (pl.: természeti katasztrófa, tűz, robbantással történő fenyegetés) esetén pontosan betartsa az iskola felnőtt dolgozóinak utasításait, valamint az épület kiürítési tervében szereplő előírásokat.           

A testnevelési órákra, edzésekre ( sportfoglalkozásokra) vonatkozó külön szabályok: 

-      a tanuló a tornateremben csak pedagógus felügyeletével tartózkodhat;

-     a sportfoglalkozásokon a tanulók sportfelszerelést kötelesek viselni (tornacipő, trikó, tornanadrág, melegítő);

-      a sportfoglalkozásokon a tanulók nem viselhetnek karórát, gyűrűt, nyakláncot, lógó fülbevalót, és egyéb testékszereket. 

A tanulók rendszeres egészségügyi felügyeletét és ellátását az intézményben  iskolaorvos és iskolai védőnő biztosítja. 

Az iskolaorvos évente meghatározott időpontban elvégzi a tanulók egészségügyi állapotának ellenőrzését, szűrését. 

Az iskolai védőnő évente meghatározott időpontban, illetve szükség szerint elvégzi a tanulók higiéniai, tisztasági szűrővizsgálatát.

Az iskola épületében dohányozni csak felnőtt, nagykorú személyeknek lehet az arra kijelölt helyen. A dohányzóhelyet az iskola igazgatója jelöli ki. 

6.   A tanulók közösségei 

-      Az osztályközösség                  

Az azonos évfolyamra járó, közös tanulócsoportot alkotó tanulók osztályközösséget alkotnak. Az osztályközösség élén – mint pedagógusvezető – az osztályfőnök áll.

Az osztály tanulói maguk közül – az osztály képviseletére és közösségi munkájának szervezésére tisztségviselőket választanak meg. 

-      A diákkörök 

Az iskolában a tanulók igényeinek, érdeklődésének kielégítésére diákkörök működnek. A diákkör lehet: szakkör, érdeklődési kör, önképzőkör, énekkar, művészeti csoport stb. 

A diákkörök létrehozására javaslatot tehet az iskola igazgatójának az adott tanévet megelőző tanév végéig bármely tanuló, szülő, nevelő, illetve a diákönkormányzat, a szülői szervezet iskolai vezetősége. A javasolt diákkör létrehozásáról minden tanév elején – az adott lehetőségek figyelembevételével – a tantárgyfelosztás, valamint az éves munkaterv elfogadásakor a nevelőtestület dönt. 

A diákköröket nevelő, szülő, vagy az iskola igazgatója által felkért nagykorú személy vezeti. 

Diákkört önkéntes alapon létrehozhatnak – a szülők írásbeli engedélyével – az iskola tanulói is. Az így létrehozott diákkör munkáját – a diákkör által felkért – nagykorú személynek kell segítenie. A diákkör megalakulását az iskola igazgatójának be kell jelenteni, és a diákkör működésének helyszínét, idejét és egyéb feltételeit vele egyeztetni kell. A felnőtt segítő személyével kapcsolatosan be kell szerezni az iskola igazgatójának egyetértését. 

A diákkörökbe a tanulóknak a tanév elején kell jelentkezniük, és a diákkör tevékenységében a tanév végéig részt kell venniük. 

-      Az iskolai diákönkormányzat  

A tanulók és a tanulóközösségek érdekeiknek képviseletére, a tanulók tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének segítésére az iskolában diákönkormányzat működik. 

Az iskolai diákönkormányzat tevékenységét az osztályokban megválasztott küldöttekből álló vezetőség irányítja. 

A diákönkormányzat tevékenységét az iskola igazgatója által megbízott nevelő segíti. 

Az iskolai diákönkormányzat képviseletét a diákönkormányzatot segítő pedagógus látja el. A diákönkormányzatot megillető javaslattételi, véleményezési és egyetértési jog gyakorlása előtt a diákönkormányzatot segítő nevelőnek ki kell kérnie az iskolai diákönkormányzat vezetőségének véleményét. 

-      Az iskolai diákközgyűlés 

Tanévenként legalább egy alkalommal iskolai diákközgyűlést kell összehívni.

A diákközgyűlés összehívásáért minden tanévben az iskola igazgatója a felelős. 

Az iskolai diákközgyűlésen minden tanulónak joga van részt venni.

A diákközgyűlésen a diákönkormányzatot segítő nevelő, valamint a diákönkormányzat gyermekvezetője beszámol az előző diákközgyűlés óta eltelt időszak munkájáról. Az iskola igazgatója tájékoztatást ad az iskolai élet egészéről, az iskolai munkatervről, a tanulói jogok helyzetéről és érvényesüléséről, a házirendben meghatározottak végrehajtásának tapasztalatairól.  

7.   A tanulók és a szülők tájékoztatása 

A tanulókat az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális tudnivalókról a tagintézmény vezetők iskolagyűléseken és hirdetőtáblán keresztül, az osztályfőnökök osztályfőnöki órákon folyamatosan tájékoztatják. 

A tanulót és szüleit a tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a nevelők folyamatosan szóban és a tájékoztató füzeten (ellenőrző könyvön) keresztül írásban tájékoztatják. 

A tanulók kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg vagy választott képviselőik útján közölhetik az iskola igazgatóságával, nevelőivel vagy a szülői szervezettel. 

A szülőket az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális feladatokról a tagintézmény vezetők a szülői szervezet választmányi ülésein, és a hirdetőtáblán keresztül, az osztályfőnökök a szülői értekezleteken tájékoztatják.

A szülőket a nevelők a tanulók egyéni haladásáról az alábbi módon tájékoztatják: 

-      szóban:

o       családlátogatásokon,

o       szülői értekezleteken,

o       a nevelők fogadóóráin,

o       nyílt tanítási napokon,

o       a tanuló értékelésére összehívott megbeszéléseken;             

-      írásban

o       a tájékoztató füzetben ( ellenőrző könyvben),

o       valamint az első-negyedik évfolyamon a félévi és a tanév végi értékelő lapokon  

A szülői értekezletek, és fogadóórák időpontjait tanévenként az iskolai munkaterv tartalmazza.

A szülők kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg vagy választott képviselőik útján közölhetik az iskola igazgatóságával, nevelőivel.

8.   Az iskola működési rendje 

Az iskola épületei szorgalmi időben hétfőtől péntekig reggel 7 órától este 19.30-ig vannak nyitva. 

Az iskolában tartózkodó gyermekek felügyeletét az iskola reggel  7.30 órától a tanítás végéig, illetve a tanórán kívüli foglalkozások idejére tudja biztosítani. 

Az iskolába a tanulóknak reggel 7.00 óra és7.45 óra között kell megérkezniük. 

A tanítási órák és az óraközi szünetek rendje a következő: 

Óra

Hórvölgye Tagiskola

Cserépfalu

Ódorvár Tagiskola

Bükkzsérc

Szabó Zoltán Tagiskola

Tard

Bárdos Lajos

Mező Ferenc

Szent Imre

1.

8.15 -   9.00

8.15 – 9.00

8.00 – 8.45

8.00 -8.45

2.

9.15 - 10.00

9.15 – 10.00

8.55 – 9.40

9.00 -9.45

3.

10.15 – 11.15

10.10 – 10.55

9.55 -10.40

10.00 – 10.45

4.

11.10 - 11.55

11.05 -11.50

10.50 -11.35

11.00 – 11.45

5.

12.05 – 12.50

12.00 – 12.45

11.45 – 12.30

11.55 – 12.40

6.

13.00 – 13.45

13.15 – 14.00

12.35 – 13.20

12.50 – 13.35

 A tanuló tanítási idő alatt az iskola épületét csak a szülő személyes vagy írásbeli kérésére az osztályfőnöke (távolléte esetén a tagintézmény vezető) vagy a részére órát tartó szaktanár írásos engedélyével hagyhatja el. Rendkívüli esetben – szülői kérés hiányában – az iskolából való távozásra a tagintézmény vezető adhat engedélyt. 

Tanítási napokon a hivatalos ügyek intézése az iskolatitkári irodában történik reggel 8.00 és 16.00 óra között.

Az iskola a tanítási szünetekben a hivatalos ügyek intézésére külön ügyeleti rend szerint tart nyitva. Az ügyeleti rendet az iskola igazgatója határozza meg, és azt a szünet megkezdése előtt a szülők, a tanulók, és a nevelők tudomására hozza. 

A tanulók az iskola létesítményeit, helyiségeit csak valamelyik nevelő felügyeletével használhatják. Ez alól felmentést csak az iskola igazgatója adhat. 

Az iskola épületében az iskola dolgozóin és a tanulókon kívül csak a hivatalos ügyet intézők tartózkodhatnak, illetve azok, akik erre az intézmény vezetőjétől engedélyt kaptak 

Az iskola épületébe érkező szülők, illetve idegenek belépését az ügyeletet ellátó személy ellenőrzi.

A napközis munkarend 

Amennyiben a munkaterv másképpen nem szabályozza, az általánosan elfogadott napirend a következő: 

            11.30 – 12.30  Gyülekező, játék

            12.30 – 13.00  Ebéd

            13.00 – 13.30  Szabadfoglalkozás

            13.30 – 14.30  Tanulás

            14.30 - 15.30  Foglalkozás:     kézműves, kulturális,sport

            15.30 – 16.00  Szabadfoglalkozás 

Az iskolát szombaton, vasárnap és munkaszüneti napokon zárva kell tartani.           

 

Hórvölgye Tagiskola Cserépfalu

Ódorvár Tagiskola Bükkzsérc

Szabó Zoltán Tagiskola

Tard

Bárdos Lajos

Mező Ferenc

Szent Imre

Nyitvatartás

6.00 – 19.00

7.30 – 19.00

7.00 – 19.00

6.00 – 20.00

Reggeli ügyelet

7.30 – 8.15

7. 45 – 8. 15

7.00 – 8.00

7.30 – 8.00

Hivatalos ügyek intézése

8.00 – 14.00

folyamatos

8.00 – 16.00

folyamatos

Térítési díjak befizetése

Minden hónap 10 -15 között

Polgármesteri Hivatalban

Minden hónap 10 -15 között

Bayer Róbert Kollégumban

Vezetők benntartózkodása

8.00 – 16.00

8.00 – 16.00

7.40 – 16.00

8.00 – 16.00

 

9.   A tanulók feladatai saját környezetük rendben  tartásában, a tanítási órák, az iskolai rendezvények előkészítésében 

Az iskola épületeit, helyiségeit rendeltetésüknek megfelelően kell használni. Az iskola helyiségeinek használói felelősek: 

-      az iskola tulajdonának megóvásáért, védelméért;

-      az iskola rendjének, tisztaságának megőrzéséért;

-      a tűz-és balesetvédelmi, valamint a munkavédelmi szabályok betartásáért;

-      az iskola szervezeti és működési szabályzatában, és a házirendben megfogalmazott előírások betartásáért. 

Minden tanuló feladata, hogy az iskola rendjére, tisztaságára vigyázzon, ne szemeteljen, erre társait is figyelmeztesse, maga és társai után az iskola udvarán és helyiségeiben rendet hagyjon. 

Az iskolában tanulói felelősként működnek a hetesek, és a tantárgyi felelősök. 

A hetesek megbízatása egy-egy hétre szól. A heteseket az osztályfőnök jelöli ki. A hetesek feladatai: 

-      gondoskodnak a tanterem megfelelő előkészítéséről a tanórákra (tiszta tábla, kréta stb. az órát tartó nevelő utasításai szerint);

-      szünetekben a termet kiszellőztetik;

-      udvari szünetre a tanulókat leküldik;

-      udvari szünetben az egyik hetes a tanteremben marad, a másik az osztállyal az udvarra megy, és felügyel az osztály rendjére a sorakozónál;

-      az óra kezdetén a nevelő megérkezéséig felügyelnek az osztály rendjére, a rendbontókat figyelmeztetik;

-      az órát tartó nevelőnek az óra elején jelentik a hiányzó tanulókat;

-      ha az órát tartó nevelő becsöngetés után öt perccel nem érkezik meg a tanterembe, jelentik a nevelői szobában;

-      az óra végén a táblát letörlik, és ellenőrzik a tanterem rendjét, tisztaságát. 

Az egyes tanítási órákon – a tanulók önkéntes jelentkezése alapján – tantárgyi felelősök segítik a tanórai munka lebonyolítását, a tanulók felszerelésének és házi feladatainak ellenőrzését, az órához szükséges eszközök biztosítását. Ilyen tantárgyi felelős lehet: pontozó, leckefelelős, szertáros, térképfelelős stb. 

Az egyes tanórán kívüli iskolai rendezvények előkészítésében, lebonyolításában, lezárásában a rendezvény megszervezéséért felelős tanulóközösség tagjainak közre kell működniük. A tanórán kívüli iskolai rendezvényekért felelős tanulóközösségeket az iskolai munkaterv tartalmazza.  

10.         A tanulók mulasztásának igazolása 

A tanuló hiányzását a tanítási órákról, valamint a tanórán kívüli foglalkozásokról igazolni kell. 

A szülő egy tanév folyamán gyermekének három nap hiányzását igazolhatja. Ez alól mentesítést – indokolt esetben – a tagintézmény vezető adhat. 

A szülő gyermeke számára – előre tudott jelentős családi esemény miatt írásban előzetes távolmaradási kérelmet írhat. Az engedély megadásáról tanévenként 5 napig az osztályfőnök, ezen túl az igazgató dönt a tanuló tanulmányi előmenetele, magatartása, addigi mulasztásai alapján. Az engedélyezett távollét alatti tanulmányi elmaradást a tanulónak pótolnia kell az osztályfőnök által megszabott határidőig. 

A tanuló a szülő előzetes engedélykérése nélkül csak indokolt esetben maradhat távol az iskolától. A szülő ilyen esetben is köteles a lehető leghamarabb bejelenteni a mulasztás okát az osztályfőnöknek. 

A mulasztó tanuló iskolába jövetelének első napján, de legkésőbb öt tanítási napon belül három napig terjedő mulasztás esetén szülői, három napon túli mulasztás esetén pedig orvosi vagy egyéb hivatalos igazolással igazolhatja mulasztását. Az igazolást minden esetben az ellenőrző könyvbe kell beíratni, és az osztályfőnöknek kell bemutatni. 

A tanuló órái igazolatlannak minősülnek, ha az előírt határidő alatt nem igazolja távolmaradását. 

A tanuló tanítási óráról való késését és hiányzását a pedagógus az osztálynaplóba jegyzi be. A mulasztott órák heti összesítése után a hiányzások és késések szülői és orvosi indoklását az osztályfőnök mérlegeli, és ennek függvényében igazolja a mulasztást illetve késést. A mulasztásokat és késéseket igazoltnak kell tekinteni, ha a tanuló előzetesen engedélyt kapott a távolmaradásra. 

Igazolatlan az a hiányzás, melynek indoklását az osztályfőnök nem fogadja el. Az igazolatlan hiányzás fegyelmi vétség, mely az adott hónapban rossz (kettes) magatartási jegyet von maga után. 

A rendelet szerint a tanulónak egy tanévben az igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen nem haladhatja meg a 250 tanítási órát. Az a tanuló, aki az előbbieknél többet mulasztott, a tanév végén nem osztályozható, kivéve ha a tantestület az összevont osztályozó vizsga letételét engedélyezte. 

Ha a tanulónak egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen egy adott tárgyból az elméleti tanítási órák 20%-át meghaladja, a tanítási év végén nem osztályozható, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi, hogy osztályozó vizsgát tegyen. Ha a tanuló tanítási év végén nem osztályozható tanulmányait évfolyamismétléssel folytathatja.

A tanköteles tanuló első igazolatlan órája után a szülőt, tizedik igazolatlan órája után az illetékes jegyzőt kell írásban értesíteni. 

11.         Tanórán kívüli foglalkozások 

Az iskola az alábbi tanórán kívüli foglalkozásokat szervezi: 

-      Napközi otthon, tanulószoba. 

A közoktatási törvény előírásainak megfelelően, - ha a szülők igénylik – az iskolában tanítási napokon a délutáni időszakban az első-negyedik évfolyamon napközi otthon, az ötödik-nyolcadik évfolyamon tanulószoba működik. A tanítási szünetekben munkanapokon – igény esetén – összevont napközis csoport üzemel, ha ezt olyan szülők igénylik, akik nem tudják megoldani gyermekük otthoni felügyeletét. 

-      Diákétkeztetés 

A napközi otthonba és tanulószobára felvett tanulók napi háromszori étkezésben (tízórai, ebéd, uzsonna) részesülnek. A napközibe nem járó tanulók számára – igény esetén – az iskola ebédet (menzát) biztosít. Az iskola fenntartója által megállapított étkezési térítési díjat a menzát igénybe vevő tanulók szülei a meghatározott időpontban kötelesek befizetni. 

-      Tehetséggondozó, felzárkóztató és egyéni foglalkozások 

Az egyéni képességek minél jobb kibontakoztatását, a tehetséges tanulók gondozását, valamint a gyenge képességűek felzárkóztatását az egyes szaktárgyakhoz kapcsolódó tanórán kívüli tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások segítik. 

-      Iskolai sportkör 

Az iskolai sportkör tagja az iskola minden tanulója. Az iskolai sportkör sportcsoportjainak foglalkozásai a tanórai testnevelés órákkal együtt biztosítják a tanulók mindennapi testedzését, valamint az iskolai és iskolán kívüli sportversenyekre való felkészítését. 

-      Szakkörök  

A különféle szakkörök működése a tanulók egyéni képességeinek fejlesztését szolgálja. A szakkörök jellegüket tekintve lehetnek művésziek, technikaiak, szaktárgyiak, de szerveződhetnek valamilyen közös érdeklődési kör, hobbi alapján is. A szakkörök indításáról – a felmerülő igények és az iskola lehetőségeinek figyelembevételével – minden tanév elején a nevelőtestület dönt. Szakkör vezetését – az igazgató megbízása alapján – olyan felnőtt is elláthatja, aki nem az iskola dolgozója. 

-      Versenyek, vetélkedők, bemutatók 

A tehetséges tanulók továbbfejlesztését segítik a különféle (szaktárgyi, sport, művészeti stb.) versenyek, vetélkedők, melyeket évente rendszeresen szervezünk. A legtehetségesebb tanulókat az iskolán kívüli versenyeken való részvételre is felkészítjük. 

-      Kirándulások 

Az iskola nevelői a nevelőmunka elősegítése céljából az osztályok számára évente egy alkalommal kirándulást szerveznek. A tanulók részvétele a kiránduláson önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. 

-      Erdei iskola 

A nevelési és a tantervi követelmények teljesítését segítik a táborszerű módon, az iskola falain kívül szervezett, több napon keresztül tartó erdei iskolai foglalkozások, melyeken főleg egy-egy tantárgyi téma feldolgozása történik. A tanulók részvétele az erdei iskolai foglalkozásokon önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. 

-      Múzeumi, kiállítási, könyvtári és művészeti előadáshoz kapcsolódó foglalkozás 

Egy-egy tantárgy néhány témájának feldolgozását, a követelmények teljesítését segítik a különféle közművelődési intézményekben, illetve művészeti előadásokon tett csoportos látogatások. A tanulók részvétele ezeken a foglalkozásokon – ha az tanítási időn kívül esik és költségekkel jár- önkéntes. A felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. 

-      Szabadidős foglalkozások 

A szabadidő hasznos és kulturált eltöltésére kívánja a nevelőtestület a tanulókat azzal felkészíteni, hogy a felmerülő igényekhez és a szülők anyagi helyzetéhez igazodva szabadidős programokat szervez (pl.: túrák, kirándulások, táborok, színház-és múzeumlátogatások, klubdélutánok stb.). A tanulók részvétele a szabadidős programokon önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük.

-      Iskolai könyvtár 

A tanulók egyéni tanulását, önképzését a tanítási napokon látogatható iskolai könyvtár segíti. 

-      Az iskola létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata 

A tanulók igényei alapján a tagintézmény vezetővel történt előzetes megbeszélés után lehetőség van arra, hogy az iskola létesítményeit, eszközeit (pl.: sportlétesítmények, számítógépek stb.) a tanulók tanári vagy szülői felügyelet mellett egyénileg vagy csoportosan használják. 

-      A tornaterem rendje:

o       a teremben és a szertárban csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni

o       tiszta tornacipő használata kötelező

o       a terembe ételt bevinni, bent étkezni tilos

o       az eszközöket csak tanári engedéllyel, rendeltetésszerűen lehet használni

o       a balesetek megelőzése érdekében mindenkinek kötelező betartania a tűz- és balesetvédelmi, munka- és egészségvédelmi előírásokat, szabályokat 

-      A számítástechnika terem rendje:

o       a teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni

o       az eszközöket csak tanári engedéllyel, rendeltetésszerűen lehet használni

o       a balesetek megelőzése érdekében mindenkinek kötelező betartania a tűz- és balesetvédelmi, munka- és egészségvédelmi előírásokat, szabályokat

o       a terembe ételt, italt bevinni, illetve ott fogyasztani szigorúan tilos

o       a váltócipő használata kötelező 

-      A technikaterem rendje:

o       a teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni

o       az eszközöket csak tanári engedéllyel, rendeltetésszerűen lehet használni

o       a balesetek megelőzése érdekében mindenkinek kötelező betartania a tűz- és balesetvédelmi, munka- és egészségvédelmi előírásokat, szabályokat

o       az asztalok és eszközök tisztaságát, állagát és rendjét kötelesek megőrizni a tanulók 

-      A tantermek rendje:

o       az eszközöket csak tanári engedéllyel, rendeltetésszerűen lehet használni

o       a balesetek megelőzése érdekében mindenkinek kötelező betartania a tűz- és balesetvédelmi, munka- és egészségvédelmi előírásokat, szabályokat

o       a termek, padok tisztaságára, rendjére mindenki ügyeljen, szemét, ételmaradék ne maradjon a padokban, szekrényeken stb.

o       a benti cipő használata kötelező
 

-      Hit-és vallásoktatás 

Az iskolában a területileg illetékes, bejegyzett egyházak – az iskola nevelő és oktató tevékenységétől függetlenül – hit-és vallásoktatást szervezhetnek. A hit-és vallásoktatáson való részvétel a tanulók számára önkéntes. 

A délutáni tanórán kívüli foglalkozásokat a nevelők 14.00 és 16.00 óra között szervezik meg. Az ettől eltérő időpontokról a szülőket előre értesíteni kell. 

A tanórán kívüli foglalkozásokra való tanulói jelentkezés – a felzárkóztató foglalkozások, és az egyéni foglalkozások kivételével – önkéntes. A foglalkozásokra jelentkezni a minden tanév április végéig kell, a jelentkezés egy tanévre szól. 

A felzárkóztató, valamint az egyéni foglalkozásra kötelezett tanulókat képességeik, tanulmányi eredményeik alapján a tanítók, szaktanárok jelölik ki. A tanulók részvétele ezeken a foglalkozásokon kötelező, ez alól felmentést csak a szülő írásbeli kérelme alapján adhat az iskola igazgatója. 

A tanórán kívüli foglalkozásról történő távolmaradást is igazolni kell. A többször igazolatlanul mulasztó tanuló az igazgató engedélyével a foglalkozásról kizárható. 

Az iskolai könyvtár a tanulók számára tagintézményenként meghatározott időpontban tart nyitva. A könyvtár szolgáltatásait csak a könyvtárba beiratkozott tanulók és iskolai dolgozók vehetik igénybe. A beiratkozás egyénileg történik, és egy tanévre szól. 

12.         A napközi otthonra és a tanulószobára vonatkozó szabályok 

A napközi otthonba és a tanulószobára történő felvétel a szülő kérésére történik. 

A napközi otthonba tanév elején, illetve első évfolyamon a beiratkozáskor kell jelentkezni. Indokolt esetben a szülő tanév közben is kérheti gyermeke napközi otthoni elhelyezését. 

A tanulószobai foglalkozásra a tanév elején lehet jelentkezni. Indokolt esetben a tanuló tanulószobai felvétele tanév közben is lehetséges. 

Az iskola a napközi otthonba és a tanulószobára minden hátrányos helyzetű, valamint felügyeletre szoruló tanulót felvesz. 

Amennyiben a napközis vagy tanulószobai csoportok létszáma meghaladná a közoktatási törvényben előírt létszámot, a felvételi kérelmek elbírálásánál előnyt élveznek a nehéz szociális körülmények között élők, az állami gondozottak, illetve azok, akiknek mindkét szülője dolgozik. 

A napközis foglalkozások a délelőtti tanítási órák végeztével – a csoportba járó tanulók órarendjéhez igazodva – kezdődnek, és délután 16.00 óráig tartanak. Szülői igény esetén a napköziben a tanulók számára 16.00 és 16.30 óra között az iskola felügyeletet biztosít. 

A tanulószobai foglalkozás a délelőtti tanítási órák végeztével – a tanulószobás tanulók órarendjéhez igazodva (általában 14 00. órától ) – kezdődik, és délután 15.30 óráig tart. 

A napközis és a tanulószobai foglalkozásról való hiányzást a szülőnek igazolnia kell. 

A tanuló a napközis vagy tanulószobai foglalkozásról csak a szülő személyes vagy írásos kérelme alapján távozhat el. Rendkívüli esetben – szülői kérés hiányában – a tanuló eltávozására az igazgató, tagintézmény vezető engedélyt adhat. 

A napközis csoportokban az alábbi tanulói felelősök működnek:

-      osztályonként tanulmányi felelős,

-      tisztaságfelelős,

-      játékfelelős. 

A tanulmányi felelősök feladatai:

-      gondoskodnak a leckefüzetről, azt vezetik, illetve minden nap az osztálytanító és a napközis nevelő asztalára készítik;

-      figyelik a csoport tagjainak tanulmányi előmenetelét, figyelmeztetik a napközis nevelőt az esetleges tanulással kapcsolatos problémákra;

-      segítenek a házi feladatok ellenőrzésében. 

A tisztaságfelelősök feladatai:

-      felügyelnek a napközis terem, valamint a mosdók rendjére, tisztaságára;

-      ellenőrzik a kézmosás, tisztálkodás rendjét;

-      a tanulás végén letörlik a táblát. 

A játékfelelősök feladatai:

-      a nevelőnek segít a játékfoglalkozások megszervezésében, lebonyolításában;

-      felügyel a csoport játékainak megóvására;

-      rendet tart a csoport játékszekrényében. 

13.         A tanulók jutalmazása 

Azt a tanulót, aki

-      tanulmányi munkáját képességeihez mérten kiemelkedően végzi,

-      aki kitartó szorgalmat vagy példamutató közösségi magatartást tanúsít,

-      udvarias, rendszerető, kötelességtudó

-      a közösségi életben aktív, kezdeményező, jó szervező és irányító tevékenységet végez

-     az iskolai, illetve iskolán kívüli tanulmányi, sport, kulturális stb. versenyeken, vetélkedőkön, előadásokon, bemutatókon vesz részt,

-      hozzájárul az iskola hírnevének megőrzéséhez és növeléséhez, 

az iskola dicséretben részesíti, illetve jutalmazza.  

Az iskolában elismerésként a következõ szóbeli és írásbeli dicséretek adhatók  

-      napközis nevelői dicséret (a napköziben végzett jó közösségi munkáért, felelősi tevékenységért);

-      szaktanári dicséret (városi, körzeti szintű szaktárgyi versenyek 1-3. helyezésért);

-      osztályfőnöki dicséret (megyei szintű szaktárgyi versenyek 4-10. helyezésért);

-      igazgatói dicséret (megyei szintű szaktárgyi versenyek 1-3. helyezésért, országos szintű szaktárgyi versenyek 11-20. helyezésért, országos és nemzetközi pályázatokon elért bármely helyezésért);

-      nevelőtestületi dicséret (országos szintű szaktárgyi versenyek 1-10.   helyezésért).

-      DÖK dicséret 

A nevelőtestületi dicséretet szerzett tanuló a tanévzáró ünnepélyen tárgyjutalomban részesül. 

Bármely fokozat harmadik megszerzése esetén a következő elismerési fokozat lép a helyébe. 

A nyolc éven keresztül kitűnő tanulmányi eredményt elérő tanuló díszoklevelet és könyvjutalmat kap, melyet a tanévzáró ünnepélyen az iskola közössége előtt vehet át. 

A tagintézmények névadóiról elnevezett díjakat (Bárdos-díj, Mező-díj, Szent Imre-díj) minden tagintézmény az általa meghatározott kritériumok szerint ítéli oda az arra érdemes 8. osztály végzett tanulóknak. 

Az iskolai munkában, iskolán kívüli versenyeken, vetélkedőkön, előadásokon, bemutatókon eredményesen szereplő tanulók a fent felsorolt dicséretekben részesülnek. 

A kiemelkedő eredménnyel végzett együttes munkát, az egységes helytállást tanúsító tanulói közösséget csoportos dicséretben és jutalomban lehet részesíteni. 

A dicséretet írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni. 

a)      szaktanári dicséret 

-      Szaktárgyi, szakköri munkáért.

-      A tantárgyban végzett kiemelkedő munkáért.

-      Házi versenyen 1., 2., 3. helyezésért.

-      Iskolai szintű rendezvényen, ünnepélyen való szereplésért.

-      Tanulmányi munkájában jelentős javulást ért el az előző év végi vagy félévi osztályzathoz képest.

-      Iskolai szintű versenyek helyezettjeinek.

-      Ügyeletes tanár kiemelkedő szünetek alatti magatartásért, segítőkészségért, tanulói ügyeletesi munkáért.

-      Napközis nevelő tanulmányi időben aktív, szorgalmas munkáért, szabadidős tevékenység alatti aktivitásért, fegyelmezettségért, illetve felelősi munkáért.

b)      osztályfõnöki dicséret 

-      Tartósan példamutató magatartású, szorgalmú.

-      Félévi tanulmányi munkája alapján megérdemli.

-      Az osztályközösségben végzett átlagon felüli jó munkáért * az osztályban végzett kiemelkedõ munkáért,

-      A z körzeti versenyek 1-3. helyezettjeinek,

-      Iskolai szintű ünnepségeken, rendezvényeken kimagaslóan szerepel.

-      Tisztségviselői vagy egyéb megbízatású munkáját kiemelkedően végezte. 

c)      igazgatói, tagintézmény-vezetői dicséretet 

-      Térségi, megyei, országos, nemzetközi versenyen kiemelkedő, (jó) eredményt ér el. Tanulmányi munkája rendszeres és folyamatosan kimagasló.

-      Kimagasló eredmény esetén igazgatói dicséret és jutalomkönyv a tanév végén a tanulók, nevelők és a szülők közössége előtt. 

d)      nevelőtestületi dicséret / be kell vezetni az anyakönyvbe és a bizonyítványba. 

-      Az országos versenyeken az elsõ tíz közé jutásért.

-      8. év végén folyamatos, kitűnő tanulmányi eredményért

-      Több tantárgyból kiemelkedően teljesítő tanuló részére. 

A fokozatok bejegyzésére az ellenőrzőbe és a naplóba a jutalmat adó nevelő jogosult. 

e)      könyvjutalom, mely a tanévzáró ünnepségen kerül kiosztásra. 

-      Az egész évben kiemelkedő munkát végzett tanulók a tanév végén

-      Kitűnő tanulmányi munkáért, legalább jó (4) magatartási jegy mellett,

-      Jeles tanulmányi eredményért.

-      Az iskola, illetve az osztály közösségében végzett folyamatos munkáért vagy kiemelkedő szervezési tevékenységért legalább jó (4) magatartási jegy és legalább jó (4) tanulmányi átlag mellett.

-      Országos szintű tanulmányi és sportteljesítmény jutalmazása. 

f)        Csoportos jutalmazási formák: 

-      Jutalomkirándulás, nyári táborozás, kulturális hozzájárulás (színház, vagy mozi látogatáshoz) 

A tagiskola a helyi sajátosságainak megfelelően egyéb kitüntetési formákat is alkalmazhat. 

Bükkzsércen  az iskolai szinten is kimagasló teljesítményű tanulók igazgatói és általános nevelőtestületi dicséretét a tanévzáró ünnepély nyilvánossága előtt oklevéllel is elismeri az iskola illetve ha 8 éven keresztül kimagasló munkát végzett akkor az iskola által alapított Dicsőség Könyvbe kerül. 

Cserépfalu 

A szaktanári, napközis nevelői, osztályfőnöki dicséretet az osztályközösség, az igazgatói és nevelőtestületi dicséretet pedig az egész iskola közösségének tudomására kell hozni. 

Az egész évben kiemelkedő munkát végzett tanulók tantárgyi, szorgalmi és magatartási dicséretét a bizonyítványba kell bevezetni. Ezek a tanulók a tanév végén könyvvel és oklevéllel jutalmazhatók. 

A jutalmak odaítéléséről - a pedagógusok és az osztályközösség javaslatának meghallgatása után - az osztályfőnök dönt. 

Az a tanuló, akinek intézményi szinten is kiemelkedő a teljesítménye (tanulmányi és kulturális versenyek győztese, az év tanulója, az év sportolója, az iskoláért végzett kiemelkedő társadalmi munka részese), a jutalmát a tanévzáró ünnepélyen az iskola közössége előtt nyilvánosan veszi át. 

Csoportos jutalmazási formák:

-      jutalomkirándulás

-      kulturális hozzájárulás (színház vagy kiállítás látogatásához). 

A legkiválóbb eredményt elérő tanulók nevét közzé tesszük az iskolai és városi médiában (iskolaújság, iskolarádió, Mezőkövesdi Újság, Városi TV). 

Tardon  csoportos jutalmazási formák:

-      mozilátogatás

-      legjobb közösségi munkáért

-      legjobb tanulmányi munkáért 

14.         A tanulókkal szembeni fegyelmező és fegyelmi intézkedések 

Azokat a tanulókat, akik az iskolai házirendet tanórán, vagy tanórán kívül az iskolán belül, vagy az iskolán kívül megszegik, vagyis az iskolai közösség normáit sértő magatartást tanúsítanak, fegyelmező intézkedésben kell részesíteni. 

A tanuló súlyos kötelességszegése esetén a tanulóval szemben a magasabb jogszabályokban előírtak szerint fegyelmi eljárás indítható. A fegyelmi eljárás megindításáról az iskola igazgatója vagy tagintézmény-vezetője  a (tag)nevelőtestület dönt. 

A büntetést írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni. A döntés ellen a szülő 15 napon belül fellebbezéssel élhet. 

Iskolai horderejű esetekben fegyelmi bizottság elé idézhető a tanuló. A tárgyaláson meg kell hallgatni a vétkes tanulót, lehetőséget adni viselkedésének megmagyarázására. Ki kell kérni az esettel kapcsolatos minden lényeges résztvevő véleményét. A fegyelmi tanács bármely fegyelmi intézkedést kezdeményezheti, beleértve a tanuló ideiglenesen más tanintézetbe való átirányítását. 

A fegyelmező intézkedések alkalmazásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben el lehet térni. 

Az iskolai büntetések tagintézményi  formái a következők: 

-      beírás a magatartási füzetbe;

-      napközis nevelői figyelmeztetés;

-      szaktanári figyelmeztetés;

-      osztályfőnöki figyelmeztetés,

-      osztályfőnöki intés;

-      osztályfőnöki megrovás;

-      tagintézmény vezetői figyelmeztetés, intés, megrovás

-      igazgatói figyelmeztetés;

-      igazgatói intés;

-      igazgatói megrovás;

-      tantestületi figyelmeztetés;

-      tantestületi intés;

-      tantestületi megrovás.

Az iskolai büntetések kiszabásánál a fokozatosság elve érvényesül, melytől indokolt esetben a vétség súlyától függően el lehet térni. 

Súlyos vétségnek minősül: 

-      agresszió, a másik tanuló megverése, bántalmazása;

-     egészségre ártalmas szerek (dohány, szeszesital, drog) iskolába hozatala, fogyasztása;

-      szándékos károkozás,

-      az iskolai alkalmazottak emberi méltóságának megsértése,

-       mindazon cselekmények, melyek a büntető törvénykönyv alapján bűncselekménynek minősülnek.

 

Az a tanuló, aki kötelességeit, a házirendben foglaltakat enyhébb formában megszegi, igazolatlanul mulaszt, tanulóhoz nem méltó magatartást tanúsít, fegyelmi intézkedésben részesítendő. A fegyelmi intézkedések közül az intéseket a tanuló tájékoztató füzetén kívül osztálynaplóba is be kell írni. 

A tanuló gondatlan, vagy szándékos károkozása esetén a tanuló szülője a magasabb jogszabályokban előírt módon és mértékben kártérítésre kötelezhető. A kártérítés mértékét a körülmények figyelembe vételével az iskola igazgatója határozza meg. 

A szervezett iskolai programokon vagy az iskolához kapcsolódó bármilyen eseményen, ahol a tanuló a tanulói jogviszonyból eredően van jelen, a házirend előírásai értelemszerűen alkalmazva érvényesek.

Fegyelmező intézkedések: 

a)      Szaktanári figyelmeztetés, intés, megrovás a vétség súlyossága, illetve a fokozatok szerint: 

-      A szaktanár a tárggyal, szakkörrel kapcsolatos fegyelemsértésért és a feladatok sorozatos mulasztásáért adhatja.

-     Ügyeletes tanár a szünetekben, órák előtt történő fegyelmezetlenségért, vállat feladatok nem teljesítéséért adhatja.

-     Napközis nevelő a napközi rendjének megsértéséért, a foglalkozásokon való fegyelmezetlen magatartásért. 

A magatartásjegy az adott hónapban maximum 4-es lehet. 

b)      Osztályfőnöki figyelmeztetés: 

-      A tanuló halmozottan jelentkező vagy kirívó tanulmányi és magatartásbeli kötelezettség megszegése esetén, vagy igazolatlan hiányzás miatt 

A magatartásjegy az adott hónapban maximum 4-es lehet. 

c)      Osztályfőnöki intés 

-     Az osztályfőnöki figyelmeztetés után adandó szaktanári vagy osztályfőnöki figyelmeztetés meglétekor. A fegyelmezetlenségek ismétlődése esetén, vagy az iskola hírnevét rontó cselekedetért. 

A magatartásjegy az adott hónapban maximum 3-as lehet.

      d)      Osztályfőnöki megrovás 

-      Az osztályfőnöki intő megléte után a fegyelmezetlenségek megléte esetén, vagy az iskola hírnevét rontó cselekedetért. 

A magatartásjegy az adott hónapban maximum 3-as lehet. 

e)      Igazgatói, tagintézmény-vezetői figyelmeztetés, intés, megrovás 

-      Ha a fokozatok alkalmazása után indokolt, illetve súlyos rendbontásért, vagy az iskola hírnevét rontó cselekedetért. 

A magatartásjegy az adott hónapban 2-es lehet. 

f)        Nevelőtestületi figyelmeztetés, intés, megrovás 

-      Ha a fokozatok alkalmazása után indokolt, illetve súlyos rendbontásért, vagy az iskola hírnevét rontó cselekedetért. 

A magatartásjegy az adott hónapban 2-es lehet 

A fegyelmező intézkedéseket az ellenőrzőben és a naplóban dokumentáljuk. A szülővel írásban közölni kell a fegyelmező intézkedés okát is.  

A fegyelmi büntetések fokozatait a Ktv, a fegyelmi eljárás szabályait a MKM 11/94 rendelet határozza meg. 

15.         A magatartási és szorgalmi osztályzatok kritériumai 

Az osztályfőnökök az osztályközösséggel együtt havonta értékelik a tanulók magatartását és szorgalmát. 

Az érdemjegyeket a naplóba és az ellenőrzőbe rögzítik 

Az értékelést nevelési célzattal, indoklással megbeszélik a tanulókkal. 

A tanuló magatartásának és szorgalmának tanév végi minősítését az osztályfőnök az osztályban tanító pedagógusok véleményének kikérésével végzi, figyelembe véve a tanuló szünetbeli, és az iskola által szervezett tanítási időn kívüli viselkedését is. 

A havonta adható érdemjegyek kritériumai:

 

Magatartás

Érdemjegy

Szorgalom

A házirend betartásával példát mutat, és társait is erre ösztönzi. Megbízatásait magas színvonalon teljesíti. A közösségi munkában önként, tevékenyen részt vesz, aktív, kezdeményező. A közösség fejlődését határozott kezdeményezéseivel, jó cselekedeteivel elősegíti. Viselkedése, magatartása a legkülönbözőbb körülmények között is fegyelmezett, megbízható, pontos. A felnőttekkel és társaival szemben udvarias, tisztelettudó, becsületes, segítőkész. A magatartási füzetben nincs negatív bejegyzése.

 

 

Példás (5)

Képességeinek maximumát nyújtja. Tartósan egyenletes teljesítményt nyújt. Órán aktívan dolgozik, kötelességtudata magas fokú, munkatempója állandó. Mindig készül, figyel, érdeklődik. Érdeklődése a tananyagon kívüli ismeretanyagra is kiterjed, gyűjtő-és kutatómunkát is végez. Felszerelése mindig rendben van. Tantárgyi versenyeken lehetőség szerint részt vesz.

 

A házirendet betartja. Megbízatást csak ösztönzésre vállal, de a rábízott feladatokat elvégzi. Az iskolai és iskolán kívüli viselkedése ellen általában nincs kifogás. Felnőttekkel, társaival szemben udvarias, tisztelettudó, segítőkész. Általában megbízható, pontos. A magatartási füzetben csak egy-két enyhe bírálata van.

 

 

 

Jó (4)

A tantárgyak jegyei, és aktivitása kissé elmarad a képességeitől. Házi feladatát elvégzi, felszerelését rendben tartja. Általában felkészül, de különösebb érdeklődést nem mutat a tantárgy iránt, megmarad az iskolai tananyagon belül. Csak erős ösztönzésre végez gyűjtő-és kutatómunkát.

A házirend előírásait több esetben megszegi. Megbízatást ösztönzésre sem szívesen vállal, feladatát nem látja el megfelelő mértékben. Viselkedésével, hangnemével a közösség rendjét zavarja, társait fegyelmezetlenségre biztatja, trágár kifejezéseket is használ. Nem mindig őszinte, de kényszerítő körülmények hatására beismeri hibáit, mulasztásait. Felnőttekkel, társaival szemben tiszteletlen. Írásbeli figyelmeztetésekkel is rendelkezik (osztályfőnöki, szaktanári).

 

 

 

Változó (3)

Tanulmányi munkája nem rendszeres. Képességeihez mérten alacsony színvonalon teljesít. Házi feladata gyakran nincs kész, felszerelése többször hiányzik. Munkájában önállótlan, csak utasításra dolgozik, nem ellenőrzi önmagát. Szaktanári figyelmeztetése van.

A házirendet nem tartja be, súlyosan, szándékosan bomlasztja a közösséget, a megszokott rendet. Viselkedésével rossz példát mutat társainak, velük szemben agresszív. Rendszeresen trágár kifejezéseket használ. Közösségi munkát nem végez, másokat is visszatart. Szándékosan árt a közösségnek. Felnőttekkel, társaival szemben tiszteletlen. Rontja az iskola hírnevét. Igazolatlan mulasztásai vannak. Szaktanári, osztályfőnöki, igazgatói figyelmeztetései, intői, megrovásai vannak.

 

 

 

Rossz

(2)

Hanyag

Tanulmányi munkáját elhanyagolja, kötelességeit elmulasztja. Teljesítménye képességeihez mérten lényegesen alacsonyabb. Figyelmetlenül dolgozik, megbízhatatlan, feladatait saját hibájából nem végzi el. Taneszközei nagyon hiányosak. Többszöri szaktanári figyelmeztetés ellenére sem változik a munkához való viszonya.

16.         A tanulók nagyobb csoportja és nagyobb közössége 

A szülői szervezet - a közoktatási törvény 59. § (5) bekezdésében biztosított – jogainak gyakorlásával kapcsolatosan a tanulók nagyobb csoportját érintő kérdés az, amely legalább az egy évfolyamra járó tanulókat érinti. 

A diákönkormányzat kötelező véleményezési joga szempontjából a tanulók nagyobb közösségének legalább az egy évfolyamra járó tanulók minősülnek. 

17.         Az iskolai tanuláshoz nem szükséges dolgok     bevitele az iskolába 

Nagyobb értékű tárgyat (ékszer, karóra stb.) valamint nagyobb összegű pénzt a tanulók az iskolába csak szülői engedéllyel és saját felelősségükre hozhatnak. Ezek károsodásáért, eltűnéséért az iskola felelősséget nem vállal!  

Tilos az iskolába hozni:

-      cigarettát,

-      gyújtóeszközt,

-      szeszes italt,

-      kábítószert vagy annak minősülő anyagokat,

-      kereskedelmi célra szolgáló cikkeket,

-      veszélyt hordozó eszközöket (pl.: szúró, vágó, robbanó eszközöket). 

Mobiltelefont az iskolába csak tagintézmény-vezetői engedéllyel lehet behozni. Az engedélyt a szülő kéri meg. Az erre engedélyt kapott tanulók a telefont a tanórák ideje alatt kötelesek kikapcsolt állapotban tartani. Ellenkező esetben a telefont az órát tartó pedagógus elveszi, és csak a szülőnek adja vissza. A mobiltelefon károsodásáért, eltűnéséért az iskola felelősséget nem vállal! 

A tanuló nem hordhat tiltott önkényuralmi jelképet ábrázoló jelvényt, ruhadarabot,, tárgyat vagy testfestést. 

A tanulók az iskolába kerékpárral járhatnak, de a kerékpárt az iskola egész területén csak tolni lehet. A kerékpárt tárolni csak a tanulói kerékpártárolóban lehet. 

18.         A házirend elfogadásának és módosításának szabályai 

A házirend tervezetét a tanulók, a nevelők, és a szülők javaslatainak figyelembevételével az iskola igazgatója készíti el. A házirend elfogadása előtt az igazgató beszerzi a diákönkormányzat és a szülői szervezet véleményét az elkészített tervezettel kapcsolatban. 

A házirendet a nevelőtestület fogadja el nevelőtestületi értekezleten, s az  Mezőkövesd város Önkormányzatának Oktatási, Ifjúsági, Kulturális, Sport és Idegenforgalmi Bizottságának  jóváhagyásával lép hatályba. 

Az érvényben lévő házirend módosítását – bármely nevelő, szülő vagy tanuló javaslatára, ha azzal egyetért – kezdeményezheti az iskola igazgatója, a nevelőtestület, a diákönkormányzat iskolai vezetősége vagy a szülői szervezet iskolai vezetősége. 

A házirend módosítását az első-negyedik pontban leírt módon kell végrehajtani. 

                                                                                                         Gál János igazgató